Aktualności
Likwidacja zaświadczenia VAT-25 i inne oszczędności
Wraz z nastaniem 2015 roku pojawiły się nowe możliwości oszczędzenia na VAT. Między innymi od 1 stycznia 2015 roku zniesiono obowiązek uzyskania zaświadczenia VAT-25 potwierdzającego uiszczenie podatku tudzież brak obowiązku uiszczenia tWraz z nastaniem 2015 roku pojawiły się nowe możliwości oszczędzenia na VAT. Między innymi od 1 stycznia 2015 roku zniesiono obowiązek uzyskania zaświadczenia VAT-25 potwierdzającego uiszczenie podatku tudzież brak obowiązku uiszczenia tegoż z tytułu przywozu sprowadzanych pojazdów z państw członkowskich Unii Europejskiej. Poniżej Krakowskie Biuro Rachunkowe Perfekto objaśnia, na czym polegać będą oszczędności na VAT od 2015 roku.oż z tytułu przywozu sprowadzanych pojazdów z państw członkowskich Unii Europejskiej.
Znika druk VAT-25 – sprowadzenie samochodu z UE będzie tańsze
Jeszcze w ubiegłym roku, aby sprowadzić samochód do Polski, trzeba było między innymi udać się do urzędu skarbowego celem otrzymania zaświadczenia o uiszczeniu podatku VAT lub o braku takiego obowiązku. Jednak w tym celu należało odwiedzić urząd miasta, gminy czy też starostwa i uiścić opłatę skarbową w wysokości 160 zł. Kończyło się to otrzymaniem druku VAT-25. Od 1 stycznia 2015 roku kwota ta zostaje w kieszeni podatnika – druk został wycofany. Zatem, jak widać, zaświadczenie to nie będzie wymagane przez organy dokonujące stałej rejestracji pojazdów sprowadzonych z krajów członkowskich Unii Europejskiej.
Z kolei nabywcy pojazdów, którzy rozliczać będą wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT), w dalszym ciągu będą zobligowani do składania do urzędu skarbowego informacji o wewnątrzwspólnotowym nabyciu środka transportu (zaświadczenie VAT-23).
Należy także zaznaczyć, iż zmianie nie uległ również obowiązek zapłaty podatku od tego typu nabyć. Obowiązuje termin do czternastu dni od momentu powstania obowiązku podatkowego.
Postawą prawną jest ustawa z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 312).
Inne oszczędności na VAT
Dotychczas przy rejestracji VAT konieczne było złożenie druku VAT-R i uiszczenie opłaty w wysokości 170 zł za uzyskanie potwierdzenia zgłoszenia rejestracyjnego, nawet jeśli dokument ten nie był wnioskującemu potrzebny. Obecnie jeśli przedsiębiorca nie potrzebuje takiego potwierdzenia, nie musi o nie wnioskować i płacić 170 zł. Należy jednak zaznaczyć, że jeśli wnioskodawca zechce otrzymać potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego jako czynny podatnik VAT, będzie musiał zapłacić wspomnianą kwotę.
Jeśli mają Państwo jakieś pytania czy wątpliwości odnośnie do zaświadczeń VAT, zapraszamy do kontaktu z Biurem Rachunkowym Perfekto z Krakowa. Nasi specjaliści doradzą Państwu także w sprawach związanych z szeroko pojętym prawem podatkowym.