Aktualności
Sprzedaż wysyłkowa a konieczność zakupu kasy fiskalnej. Czy muszę wystawić paragon?
Prowadzisz sklep internetowy lub wystawiasz towar w serwisach aukcyjnych?
Z pewnością zainteresuje Cię informacja, że Ministerstwo Finansów, w rozporządzeniu obowiązującym od 1 stycznia 2015 roku, zachowało prawo do zwolnienia z kas fiskalnych dla podatników prowadzących sprzedaż wysyłkową. Aby korzystać z tego prawa, należy spełnić warunki określone w rozporządzeniu. Jakie?
Zgodnie z ustawą o VAT, podatnicy, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub/i rolników ryczałtowych, mają obowiązek, przy zastosowaniu kas fiskalnych, prowadzić ewidencję obrotu oraz kwot podatku należnego. O ile sprzedaż ta nie została objęta zwolnieniem z takiego obowiązku.
Jak uniknąć zakupu kasy fiskalnej?
Prawo do zwolnienia z kasy fiskalnej przy prowadzeniu sprzedaży wysyłkowej przysługuje podatnikom na podstawie § 2 ust. 1 nowego rozporządzenia, w związku z poz. 37 załącznika. W załączniku tym możemy przeczytać, że zwolnieniu z kasy fiskalnej w latach 2015-2016 podlega dostawa towarów w systemie wysyłkowym, a więc pocztą lub przesyłką kurierską, w sytuacji, w której dostawca towaru otrzymuje zapłatę za pośrednictwem poczty, banku albo spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej
Płatność na konto sprzedawcy, precyzyjna ewidencja
Warto pamiętać, że środki muszą koniecznie trafić na konto sprzedawcy. Sam sposób zapłaty jest mniej istotny, może być to płatność przelewem internetowym, transakcja kartą kredytową, tradycyjny przelew bankowy lub płatność w pocztowym okienku. Pieniądze finalnie trafić muszą jednak na konto sprzedawcy.
Co ważne, z ewidencji oraz dowodów dokumentujących płatność musi jednoznacznie wynikać, czego dotyczyła sprzedaż i na czyją rzecz została dokonana dokonana zapłata. Sprzedawca powinien zatem zapisywać w ewidencji wszystkie transakcje, przypisując im np. kolejny numer zamówienia, który da się połączyć z płatnością (ten sam numer zamówienia powinien się pojawić np. w tytule przelewu).
Podsumowując: dwie kluczowe kwestie umożliwiające zwolnienie z kasy fiskalnej przy prowadzeniu sprzedaży wysyłkowej to ewidencja oraz płatność na konto sprzedawcy. Ważne, aby pamiętać, że zwolnienia z kasy fiskalnej nie można zastosować w przypadku sklepu online, który swoim Klientom umożliwia odbiór osobisty i płatność gotówką.
Wyjątek od reguły?
Ze zwolnienia dla sprzedaży wysyłkowej nie mogą skorzystać podatnicy, którzy w systemie wysyłkowym sprzedają np. sprzęt telewizyjny, radiowy, fotograficzny lub telekomunikacyjny. Sprzedawca internetowy, który w swojej ofercie ma produkty z którejś z tych kategorii, jest zobowiązany wystawić do każdej sprzedaży paragon fiskalny.
Warto zwrócić też uwagę na zapis z § 4 pkt 1 lit. l nowego rozporządzenia, który doprecyzowuje, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania nie stosuje się w przypadku sprzedaży wysyłkowej nośników danych cyfrowych – zarówno zapisanych, jak i niezapisanych. Jest to spora zmiana, która zainteresuje przede wszystkim podatników sprzedających w swoich sklepach internetowych towary tego typu. Ich sprzedaż wymaga bowiem od początku 2015 roku wystawiania paragonów fiskalnych.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami. Biuro rachunkowe Perfekto jak zwykle do Twojej dyspozycji!