Aktualności
Jak rozliczyć Google AdWords?
AdWords to system reklamowy stworzony przez Google, który pozwala na wyświetlanie w wynikach wyszukiwania Google oraz na stronach współpracujących z Google w ramach projektu Google AdSense linków sponsorowanych, które kierują na stronę reklamodawcy.
Google AdWords kieruje na stronę danego towaru lub usługi potencjalnych Klientów (wpisujących w wyszukiwarce Google interesujące ich frazy, np. „biuro rachunkowe na Ruczaju”),dlatego też jest popularny zarówno w dużych korporacjach, jak i małych, lokalnych firmach. Rozliczenie wydatków na reklamę w Google jest oczywiście możliwe, wymaga jednak pewnej wiedzy na ten temat.
Reklama w Google = import usług
Reklama w Google = import usługPierwszą istotną kwestią, z której warto zdawać sobie sprawę, jest to, że Google – mimo iż posiada swoje biura w Polsce –rozlicza usługi reklamowe z poziomu swojej irlandzkiej centrali – Google Ireland Ltd. W konsekwencji reklama w Google AdWords jest usługą importowaną, co oznacza, że rozliczanie jej kosztów przebiega inaczej niż rozliczanie wydatków na usługi reklamowe świadczone przez polskich dostawców.
Krajowe przepisy podatkowe regulują sytuacje, w których usługa jest importowana, a więc kupowana od zagranicznego kontrahenta. W omawianym przez nas przypadku zagranicznym kontrahentem jest Google Ireland Ltd., a kupowaną usługą – reklama w Google AdWords.Zgodnie z przepisami to właśnie nabywca takiej usługi, a nie jej sprzedawca, jest zobowiązany do naliczenia podatku VAT od usługi.
Jak naliczyć i rozliczyć VAT?
Czynny podatnik musi zatem do kwoty podanej na fakturze od Google Ireland Ltd. Doliczyć 23% podatku VAT. Usługę następnie rozlicza się zarówno jako zakup, jak i sprzedaż – jest ona zatem neutralna dla podatnika, ponieważ nie przynosi ani zysków, ani strat. Podatnik nie ma także obowiązku składania formularza VAT-UE, który podsumowuje informacje na temat transakcji wewnątrzwspólnotowych – zakup usług reklamowych od Google uwzględnia jedynie w deklaracji VAT, np. VAT-7.
Inaczej wygląda sytuacja podatników zwolnionych z podatku VAT – ponieważ nie mogą oni rozliczyć podatku od zakupów, muszą wpłacić we właściwym Urzędzie Skarbowym wartość doliczonego podatku VAT, składając równocześnie deklarację VAT-9M. Dobrą wiadomością jest jednak to, że podatek zapłacony w takiej sytuacji może stanowić koszt uzyskania przychodu.
Jeśli księgowość w Twojej firmie prowadzi księgowa lub zewnętrzne biuro rachunkowe, to oczywiście rozliczanie reklamy w Google AdWords pozostanie w ich gestii – wystarczy, że będziesz regularnie wysyłał faktury.
VAT-EU – bez tego ani rusz
Kolejną ważną kwestią jest to, że z uwagi na fakt, iż mamy do czynienia z importem usług, rozliczenie GoogleAdWords wymaga rejestracji VAT UE. W tym celu należy złożyć w Urzędzie Skarbowym formularz VAT-R – ten sam, który służy również do rejestracji VAT-owców.
Warto pamiętać, że przedsiębiorca zwolniony z VAT-u, który chce korzystać z reklamy Google AdWords, także musi dokonać rejestracji VAT-EU, co jednak nie powoduje, że straci zwolnienie z VAT w Polsce.
Podatnik, który zarejestruje VAT EU, otrzyma numer NIP-EU – to właśnie ten numer należy podać w ustawieniach konta Google AdWords (pojawi się następnie na FV, którą wystawi Google).To właśnie NIP-EU pozwala na dokonywanie transakcji wewnątrzwspólnotowych.
Ustawienia konta Google AdWords a FV
Prawidłowe ustawienia konta Google AdWords to podstawa – należy pamiętać nie tylko o tym, aby poprawnie wpisać numer NIP EU, ale także o tym, aby precyzyjnie podać pozostałe dane firmy. Konto AdWords służy także do zdefiniowania sposobu płatności – za reklamy można zapłacić przed wykonaniem usługi, zasilając swoje konto odpowiednią kwotą, lub po wykonaniu usługi.
Określa się również źródło płatności (karta patnicza lub przelew bankowy), a także cel reklamy. Na to ostatnie warto zwrócić szczególną uwagę – użytkownik Google AdWords może bowiem wskazać prywatny lub komercyjny cel promowania swoich towarów lub usług w wyszukiwarce Google. Jeśli zadeklaruje, że Google AdWords uruchamia w celu prywatnym (niekomercyjnym), Google doliczy VAT w odniesieniu do stawki właściwej w Irlandii.
Faktura od Google
Skoro piszemy o tym, w jaki sposób rozliczyć fakturę za Google AdWords, ważna będzie również informacja, w jaki sposób taką fakturę otrzymać. Google Ireland Ltd. nie wysyła bowiem faktury tak jak czynią to zazwyczaj inni dostawcy usług reklamowych. Fakturę należy pobrać z konta Google AdWords – pojawia się ona do 5 dni roboczych następnego miesiąca. Dla przykładu faktura za lipiec pojawi do 5 dni roboczych w sierpniu.
Jeśli masz jakiekolwiek pytania dotyczące rozliczania internetowych usług reklamowych, np. w ramach Google AdWords, zapraszamy do kontaktu!