Aktualności
Wszystko, co musisz wiedzieć o Split Payment
Istotą Split Payment jest to, że przedsiębiorca otrzymuje płatność za sprzedane towary lub usługi na dwa osobne rachunki bankowe. Płatność będzie składa się bowiem z wynagrodzenia za sprzedany towar lub usługę (odpowiadającego wartości netto) oraz kwoty odpowiadającej podatkowi VAT. Wynagrodzenie wpływać będzie na rachunek bankowy przedsiębiorcy (lub będzie rozliczane w inny sposób), zaś pozostała kwota – na specjalny rachunek VAT.
Czemu służy Split Payment?
Mechanizm Split Payment uznawany jest za jeden ze sposobów przeciwdziałania wszelkiego rodzaju nadużyciom czy też oszustwom podatkowym. Zadaniem podzielonej płatności jest ograniczenie sytuacji, w których podatnik znika wraz z zapłaconym przez kontrahenta, ale nieodprowadzonym do urzędu skarbowego podatkiem VAT. Założeniem Split Payment jest uniemożliwianie powstawania nadużyć już na etapie transakcji, a także zwiększenie transparentności rozliczeń VAT.
Zamiarem ustawodawcy jest zapewnienie większych wpływów z tytułu podatku VAT, a także zapobieganie sytuacjom, w których podatnik unika płacenia podatków. Ma to zapewnić większą stabilność podatkową, większą pewność prowadzenia działalności gospodarczej oraz zachowanie zasad równej konkurencji.
To, jak te założenia sprawdzą się w praktyce, pokaże nam przyszłość. Jak każde nowe rozwiązanie, Split Payment może generować pewne trudności – zwłaszcza wśród małych i mikro przedsiębiorców, którzy sami prowadzą swoje rozliczenia i nie korzystają z wsparcia profesjonalnych biur księgowych, takich jak Biuro Księgowe Perfekto.
Kogo dotyczy mechanizm Split Payment?
Podzielona płatność znajduje zastosowanie w przypadku transakcji B2B (business to business), czyli transakcji na rzecz innych podatników biznesowych. Co za tym idzie, Split Payment nie wpływa na zakupy dokonywane przez konsumentów, tzw. „Kowalskich”, a w transakcjach B2C (business to consumer) nie będzie możliwości dzielenia płatności. Mechanizm Split Payment dotyczyć będzie zatem tylko podatników podatku VAT, wyłącznie na potrzeby rozliczeń VAT.
Kiedy można skorzystać ze Split Payment?
Ustawa zakłada jednosttronną dobrowolność w stosowaniu Split Payment. Co to oznacza? Przede wszystkim to, że inicjatywę w zakresie stosowania płatności podzielonej, pozostawia się nabywcy towaru lub usługi. Skorzystanie z takiej możliwości będzie miało jednak określone skutki zarówno dla nabywcy, jak i dla dostawcy towaru czy usługi. Mechanizm Split Payment można stosować w sposób wybiórczy, co oznacza, że nie każdą fakturę trzeba regulować z uwzględnieniem podzielonej płatności. To nabywca decyduje, czy daną fakturę opłaci w ten sposób czy też nie.
Posiadanie rachunku VAT – warunek konieczny
Aby stosowanie mechanizmu podzielonej płatności było możliwe, konieczne jest posiadanie specjalnego konta, wyodrębnionego z rachunku rozliczeniowego w banku (w ramach tej samej umowy z bankiem) – tzw. rachunku VAT. Jest to kluczowy element tej regulacji. Rachunek VAT zakładany będzie przez banki dla każdego podmiotu, który posiada rachunek rozliczeniowy – jest to obowiązek banku, aby taki rachunek założyć.
Środki zgromadzone na rachunku VAT będą przez cały czas należały do podatnika. Będzie on mógł nimi jednak dysponować wyłącznie w celu zapłaty zobowiązania VAT albo zapłaty kwoty odpowiadającej kwocie należnej VAT z faktury wystawionej przez kontrahenta. Co ważne, rachunek VAT będzie można prowadzić tylko i wyłącznie w polskiej walucie.
Biuro Księgowe Perfekto omawia inne ważne kwestie dotyczące Split Payment
Mechanizm Split Payment można stosować także wtedy, gdy opłaca się fakturę przed dostawą towaru lub usługi (przedpłata, zaliczka, zadatek). Warunkiem jest otrzymanie od dostawcy stosownej faktury.