Aktualności
Jak rozliczać leasing operacyjny po zmianach w przepisach
Można śmiało powiedzieć, że przepisy, które obowiązują od początku 2019 roku, zrewolucjonizowały rozliczenia dotyczące samochodów osobowych. Ma to odniesienie tak do samochodów osobowych, które są własnością podatnika, jak i tych, które są używane m.in. w ramach leasingu operacyjnego.
Z jednej strony nowe przepisy umożliwiły dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od wyższej wartości aut, jednak z drugiej strony ograniczyły wartość, która może być uwzględniona w kosztach uzyskania przychodów z tytułu leasingu. Wraz z Nowym Rokiem zmienił się limit odnoszący się do obu tych przypadków – wynosi on obecnie 150 tysięcy złotych.
Dwie strony medalu
Zanim zmiana weszła w życie, dla pojazdów zakwalifikowanych jako środki trwałe można było dokonać odpisów od 20 tysięcy euro. Tak więc możemy odnotować zwiększenie tej wartości – prawie dwukrotne. O ile zatem wartość pojazdu nie jest większa niż 150 tysięcy złotych, to zmiana przepisów jest pozytywna. Jeśli jednak wartość pojazdu ujętego w środkach trwałych przekracza tę kwotę, podatnik traci. Sprzedając bowiem taki pojazd, podatnik nie będzie mógł zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów tej części kwoty, od której nie dokonał odpisu, czyli kwoty powyżej 150 tysięcy złotych. Przed zmianą podatnik przy sprzedaży pozostałą część wartości pojazdu mógł zaliczyć jako koszt, mimo że odpisów dokonywał od wartości 20 tysięcy euro.
Wraz z wejściem w życie nowych przepisów limitowi 150 tysięcy złotych poddano także leasing operacyjny oraz inne umowy tego typu. Przy wartości auta do 150 tysięcy złotych podatnik nie odczuje różnicy wynikającej z wprowadzonych zmian, ale przy droższych pojazdach zmiana będzie wyraźnie odczuwalna.
Jak rozliczać leasing po zmianach – tłumaczy Biuro Księgowe Perfekto
Zgodnie z obowiązującymi przepisami do kosztów uzyskania przychodów zaliczamy jedynie opłaty, które wynikają z umowy leasingowej lub innej umowy w podobnym charakterze i nie przekraczają wartości 150 tysięcy złotych. Przy wyższej wartości samochodu, którym dysponuje podatnik na mocy umowy leasingu operacyjnego, należy wyliczyć proporcje, w oparciu o które każda rata będzie zaliczana do kosztów uzyskania przychodów. Jeśli zatem mamy pojazd o wartości 200 tysięcy złotych, to każda rata kapitałowa zaliczana będzie do kosztów uzyskania przychodu w oparciu o wyliczoną proporcję (nie bierze się tu pod uwagę odsetkowej części raty).
Koszty eksploatacyjne w rozliczeniu leasingu operacyjnego
Zgodnie z nowymi przepisami, do kosztów uzyskania przychodów zaliczmy jedynie 75% każdego wydatku eksploatacyjnego, który wiąże się z użytkowaniem pojazdu. Pozostałych 25% wydatku eksploatacyjnego nie zaliczymy do kosztów. Ustawodawca zezwala, aby podatnik zaliczył 100% na poczet kosztów, ale jest to obwarowane pewnymi wymaganiami, szczegółowo opisanymi w ustawie. Aby zaliczyć swoje wydatki w 100% do kosztów uzyskania przychodów, podatnik musiałby prowadzić kilometrówkę taką, jaką prowadzi się dla celów VAT. Podatnik powinien też rozważyć, czy nie jest wyłączony zgodnie z definicją samochodu osobowego, która znajduje się w art. 5a ust. 19a ustawy.
Ubezpieczenie w rozliczeniu leasingu operacyjnego
Zmiany dotyczą też ubezpieczenia AC. Wcześniej limit dla tego ubezpieczenia wynosił 20 tysięcy euro, a dla polisy AC, której wartość przekraczała 20 tysięcy euro, wyliczane były proporcje. W obecnie obowiązującym stanie prawnym limit ubezpieczenia AC wynosi 150 tysięcy złotych, a proporcje – jeśli jest taka potrzeba – wyliczamy na podobnych zasadach. Ubezpieczenie OC oraz NNW zaliczamy do kosztów uzyskania przychodów w 100%.
Masz pytania?
Jeśli masz pytania dotyczące rozliczania swoich kosztów firmowych lub chcesz to powierzyć specjalistom, Biuro Księgowe Perfekto poleca swoje usługi! Nasi eksperci zajmą się sprawami księgowymi, a Ty będziesz mieć możliwość, aby w 100% poświęcić się prowadzonej przez siebie działalności!